
Informacja o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie potencjalnych nieprawidłowości lub nadużyć
Mechanizm ten został opracowany i udostępniony przez Jednostkę Wspierającą (NFOŚiGW) i stanowi narzędzie informatyczne umożliwiające przekazanie informacji o podejrzeniu wystąpienia nieprawidłowości lub nadużycia finansowego.
Przekazywane sygnały o nieprawidłowościach pozwolą na wprowadzenie odpowiednich środków zaradczych oraz przyczynią się do zapewnienia najwyższych standardów realizacji projektów, w szczególności w sposób etyczny, jawny i przejrzysty.
Wszelkie nieprawidłowości można zgłaszać za pośrednictwem poniższych narzędzi:
· adresu e-mail: nieprawidlowosci@nfosigw.gov.pl
Co należy zgłaszać: Podejrzenie nieprawidłowości, które dotyczą przedstawicieli Beneficjenta, instytucji wdrażających Program lub podmioty realizujące.
Przed zgłoszeniem należy podjąć próbę potwierdzenia, czy zgłaszane informacje są wiarygodne oraz upewnić się, że ich przekazanie nie ma na celu jedynie zdyskredytowania poszczególnych osób.
Elektroniczna skrzynka pocztowa działa w oparciu o następujące zasady:
1. Każde zgłoszenie podlega ochronie przed udostępnieniem osobom nieuprawnionym.
2. Osoba zgłaszająca informację może zastrzec swoją anonimowość; w takim przypadku dokonywana będzie anonimizacja zgłoszenia (ze zgłoszenia usunięte zostaną dane osobowe zgłaszającego i inne cechy pozwalające na identyfikację jego tożsamości.)
3. Informacje objęte zgłoszeniem, umożliwiające identyfikację osoby dokonującej zgłoszenie, będą chronione zarówno na etapie wyjaśniania sprawy, podczas prowadzenia ewentualnych działań zapobiegawczych, jak również w przyszłości i udostępniane wyłącznie funkcjonariuszom odpowiednich służb.
4. Wszelkie zgłoszenia będą skrupulatnie rozpatrywane, a w przypadku ich potwierdzenia sprawa będzie załatwiana zgodnie z wewnętrznymi procedurami NFOŚiGW oraz przepisami prawa.